بازاریابی دیجیتال یکی از انواع بازاریابی است که بهطور گستردهای برای ارتقا محصولات یا خدمات و دستیابی به مشتری از آن استفاده میشود. بازاریابی دیجیتال فراتر از بازاریابی اینترنتی است که حتی ممکن است به اینترنت نیز نیازی نداشته باشد. بهطور کلی بازاریابی دیجیتال شامل: تلفنهای همراه، تبلیغات صفحه نمایش، بازاریابی موتورهای جستجو و بسیاری از اشکال دیگر رسانههای دیجیتال است (اختیارالدین و همکاران، 1399).
بازاریابی دیجیتال مهمترین و کاربردیترین روش بازاریابی در کسبوکارهای مدرنی است که کارشان به بستر اینترنت و به صورت آنلاین انجام خواهد شد. بازاریابی دیجیتال طیف وسیعی از فعالیتها و ابزارها را در اختیار کسب و کارها قرار میدهد و به کمک فعالیتهای اینترنتی و استفاده از فناوریهای دیجیتال، تحقق اهداف کوتاهمدت و بلندمدت شرکتها را تسریع میبخشد که به سودآوری بیشتری منجر میشود (فرانکل، 2020، به نقل از شافعیان و همکاران، 1399).
در دنیای بازاریابی الکترونیکی مدلهاي کسب و کار جديدي معرفي شدهاند و گرايشهای جديدي نيز در حال ظهور ميباشند. يکي از آخرين گرايشها، شبکههاي اجتماعي هستند که نه تنها تعداد زيادي کاربر و بازديدکننده را جذب کردهاند، بلکه مکاني براي قرار دادن تبليغات آنلاين شرکتها و کمپانيهاي مختلف ميباشد. با وجود اينکه بازاريابي سنتي هنوز مفيد و ارزشمند است، اهميت بازاريابي ديجيتال را نميتوان انکار کرد. بازاريابي ديجيتال ميتواند، موجب شکست شرکت شود، وبسايتهاي ارتباط جمعي بخش عظيمي از بازاريابي ديجيتال هستند و با کمک رسانههاي اجتماعي، جلب توجه مثبت، توسط مشتريان راضي، به آسان قابل انجام است. اين به اين معني است که يک مشتري نااميد، ميتواند به آساني توجه منفي زيادي را به خود جلب کند. بدین منظور، داشتن یه تصویر ذهنی مثبت هرگز اینقدر مهم نبوده است. با وجود اینکه رسانههاي اجتماعي بخش مهمي از بازاريابي ديجيتال هستند، اين تنها بخشي از اين فرايند است. فرصتهاي بازاريابي ديجيتال بيپايان هستند. از جمله بازاريابي ايميلي، وبسايتها، تبليغات، رسانههاي اجتماعي و نظایر آن. بازاريابي ديجيتال تنها يک کانال جديد براي بازاريابي نيست، بلکه يک روش کاملاً متفاوت از بازاريابي در مقايسه با روش قديمي بازاريابي است (راجح، 2017، به نقل از کوکبی و همکاران، 1399).
بازاريابي ديجيتال نوعي از بازاريابي است که از طريق کانالهاي ديجيتال چه آنلاين و چه غيرآنلاين انجام ميشود. در اين روش، از تمامي ظرفيتها و کانالهاي ممکن و موجود در دنياي ديجيتال استفاده ميشود تا اطلاعات به مشتري يا مصرفکننده رسانده شود (بوردت، 2014، به نقل از کوکبی و همکاران، 1399).
بازاریابی دیجیتال استفاده از رسانه الکترونیک توسط بازاریابان است تا خدمات و محصولات را در بازار تبلیغ کنند. هدف اصلی بازاریابی دیجیتال جذب مشتریان است و به آنها امکان میدهد با برند از طریق رسانه دیجیتال ارتباط برقرار کنند. بازاریابی دیجیتال اصطلاح گستردهای است که به تکنیکهای تبلیغی مختلف اشاره میکند که برای دستیابی مشتری به فناوریهای دیجیتال توسعه پیدا کرده است. بازاریابی دیجیتال انتخاب گسترده خدمات، محصول و بازاریابی برند را در بر میگیرد تا فواید مختلف بازاریابی دیجیتال را به مشتریان نشان دهد (تکن، 2012).
یکی از مهمترین مزایای بازاریابی دیجیتال فراگیری رسانههای دیجیتال است و فارغ بودن آن از زمان و مکان که باعث شده جزء جداییناپذیر از زندگی روزانه افراد محسوب شود. ازاینرو، با در نظر گرفتن چنین شرایطی، استفاده از بازاریابی سنتی همانند قبل، از کارایی قابل قبولی برخوردار نخواهد بود. لذا باید حضور در دنیای مدرن مارکتنیگ را جدی گرفت و به صورت حرفهای به آن قدم نهاد؛ چرا که برداشتن قدمهای اشتباه در این مسیر میتواند از ورود نکردن به آن هم مضرتر باشد (ویوج و تامست، 2020).
از ویژگیهای مهم بازاریابی دیجیتال میتوان به سرعت بالا، عملکرد و قابلیتهای نامحدود، استفاده از تفکرات و پیشنهادات مشتریان، افزایش و جلب بیشتر مشتریان و نظایر آن اشاره کرد. بازاریابی دیجیتال امکانات و قابلیتهایی را به شرکتها میدهد که از طریق آن میتوانند با هزینه کمتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات محیطی به اهداف خود برسند (موسوی فرد، 1401).
منبع: موسوی فرد، سید رضا .(1401). تبلیغات و برند با رویکرد بازاریابی دیجیتال، کرمانشاه، انتشارات کرمانشاه.
جهت آشنایی بیشتر در خصوص تبلیغات و بازاریابی دیجیتال به مقاله «تبلیغات و بازاریابی دیجیتال: راهنمای جامع برای فتح بازار آنلاین» مراجعه فرمایید.
دسته بندی:
برچسب ها:
دیدگاه مشتریان
دیدگاهشما لغو پاسخ
پستهای تصادفی
در دنیای امروز، جایی که بیشتر فعالیتها به سمت آنلاین شدن پیش میروند، تبلیغات…
زمان مطالعه 3 دقیقه
در تحقیقات علوم اجتماعی، استفاده از طیفهای اندازهگیری در پرسشنامهها یک روش متداول برای…
زمان مطالعه 4 دقیقه
مزایای بیمه عمر و سرمایهگذاری الف) پوشش بیمهای برای خانواده بیمه عمر و…
زمان مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)، دو مفهوم کلیدی در دنیای فناوری امروز…
زمان مطالعه 3 دقیقه
در دنیای امروز که سرعت زندگی افزایش یافته و آگاهی از اهمیت سلامت به…
زمان مطالعه 3 دقیقه
بیمه چیست؟ بیمه یکی از ابزارهای کلیدی برای مدیریت ریسک در زندگی است. چه…
زمان مطالعه 2 دقیقه
انتخاب یک مقاله بیس مناسب، همچون پیمودن مسیری مشخص در فرآیند نگارش پایاننامه کارشناسی…
زمان مطالعه 3 دقیقه
صنعت چاپ، دنیایی پیچیده و گسترده با واژگان و فرآیندهای منحصربهفرد است. آشنایی…
زمان مطالعه 7 دقیقه
در این پست به یادگیری بیش از 300 کلمه پرتکرار و پرکاربرد در زبان…
زمان مطالعه یک دقیقه
بازاریابی دیجیتال یکی از انواع بازاریابی است که بهطور گستردهای برای ارتقا محصولات یا…
زمان مطالعه 3 دقیقه
0