تبلیغات و وفاداری به برند
تبلیغات مؤثرترین ابزار وفادار کردن مشتریان به برند به شمار میآید، اما اگر بدون برنامهریزی و دانش کافی انجام گردد، نتیجهای معکوس خواهد داشت. تبلیغات در صورتی میتواند مفید واقع شود که افراد کارشناس و صاحبنظر در این مسیر همکاری لازم را داشته و تصمیمات مناسبی را اتخاذ نمایند و اجرای برنامههای تبلیغات به افراد دارای مهارت و با دانش روز تبلیغات و بازاریابی سپرده شود.
تبلیغاتی که تصورات و احساسات یک فرد یا یک شرکت را هدف قرار بگیرد و با برنامهریزی دقیقی اجرا گردد، میتواند وفاداری مشتریان به برند را بهبود بخشد. علاوه بر این نوع رنگ، جلوههای بصری، متن تبلیغات نیز در اثربخشی تبلیغات مؤثر است. تبلیغاتی که جنبۀ آگاهکننده و یادآوریکننده باشد در بهبود وفاداری مشتریان به برند مؤثر است. تبلیغات ترغیبکننده بیشتر برای مشتریانی کاربرد دارد، که به تازگی به سمت برند موردنظر خود گرایش پیدا کردهاند.
تبلیغات و ارزش ویژه برند
ارزش ویژه برند تمایز محصولات یا خدمات نسبت به دیگر رقبا را بیان میکند. هر برند باید برای خود یک ارزش ویژه داشته باشد تا مشتریان نسبت به آن وفادار بمانند. بهدست آوردن یک ارزش برای برند کار راحتی نیست و نیازمند زیرساختهای مدیریتی، استفاده از ابزارهای ارتباطی و نظایر آن است. تبلیغات یکی از مهمترین ابزارهایی است که میتواند ارزش ویژه برند را آشکار سازد. تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در بازاریابی به شمار میآید که در ایجاد تصویر ذهنی از برند در ذهن مشتریان نقش ویژهای را بر عهده دارد. تبلیغات میتواند به یک برند ارزش بالایی را بدهد. تبلیغات و ارزش ویژه برند یک ارتباط همپوشان دارند. بهطوری که تبلیغات مؤثر و کارآمد میتواند ارزش ویژه برند را به وجود آورد یا آن را ارتقا بخشد و بالعکس. امروزه در بازاریابی دیجیتال که تبلیغات غالباً به صورت اینترنتی و دیجیتالی انجام میگردد، توجه به ارزش ویژه برند و ایجاد ارزش یکی از مهمترین ابعاد تبلیغات تلقی میشود.
تبلیغات و عشق به برند
عشق به برند روابط احساسی و عاطفی مشتریان با محصولات شرکت موردنظر را تشریح میکند. میان عشق به برند و وابستگی مشتریان به برند یک ارتباط تنگاتنگ وجود دارد. هرچقدر برند محصولات خود را با کیفیتتر و مقرون به صرفهتر عرضه نماید، عشق به برند نیز افزایش مییابد. عشق به برند عواطف و احساسات مشتریان را تحریک میکند و آنها را مجذوب خود میکند. از این رو تبلیغات یکی از ابزارهای مهم بازاریابی است که میتواند بر عشق به برند مؤثر واقع شود.
معمولاً مشتریانی که نسبت به محصول خود عشق به برند دارند، علاوه بر کیفیت و هزینه مقرون به صرفه آن محصول یا خدمات، به جلوههای بصری یک تبلیغ نیز توجه ویژهای دارند. هرچند هر مشتری دارای سلایق مختص به خود است، اما در اغلب آنها مصادیق مشابهای وجود دارد. غالباً این مشتریان از رنگهای گرم، رنگهای سازمانی (ثابت)، متن منحصر به فرد، استفاده از تصاویر، اشکال و موارد دیگر استقبال میکنند. امروزه تأثیر رنگها و متنهای منحصر به فرد در تبلیغات از جنبههای روانشناسی به اثبات رسیده است. بنابراین، میتوان گفت که تبلیغات به شیوهای کارآمد و برنامهریزی شده میتواند بر عشق به برند مؤثر باشد. امروزه که بازاریابی با سرعت زیادی در حال تغییر و تحول است و بیشتر مشاغل به سمت بازاریابی دیجیتال گرایش پیدا کردهاند، باید تبلیغات را به شکلی طراحی کرد که عاملی تحریک کننده بر احساسات و عواطف مشتریان قلمداد شود.
تبلیغات و مدیریت برند
مدیریت برند کلیه فعالیتهایی است که موجب ایجاد برند، افزایش ارزش ویژه برند، بهبود وفاداری مشتریان به برند، ایجاد هویت برند و نظایر آن میگردد. در یک جمله مدیریت برند ابعاد مختلف آن را مدیریت و بهبود میبخشد. از این رو تبلیغات یکی از مؤثرترین ابزارهای مدیریت برند است. صاحبان کسب و کار از طریق تبلیغات گسترده و هدفمند به برند خود اعتبار میبخشند و در تلاش هستند تا موقعیت برند خود را بهبود یابند. تبلیغات ابزاری کارآمد جهت اعتباربخشی و تقویت زیرساختهای برند و مدیریت کردن آن به شمار میآید. تبلیغات باعث میشود برندها در زمانهای مختلف محصولات خود را به مشتریان یادآوری کنند و مشتریان جدید را ترغیب به خرید نمایند. تبلیغات نوآوری یک برند را به مشتریان معرفی میکند و مدیریت برند را آسانتر مینماید. بدون تبلیغات اثربخش نمیتوان مدیریت قابل قبولی را بر روی برند به عمل آورد. با این حال میتوان گفت که تبلیغات و مدیریت برند یک رابطه مستقیم و تنگاتنگ باهم دارند و تبلیغات عامل مؤثر بر بهبود مدیریت برند محسوب میشود.
تبلیغات و هویت برند
در محیط پررقابت امروز، تبلیغات یکی از ابزارهایی است که اکثر شرکتها برای معرفی محصول و گسترش بازار خود به آن روی میآورند. شرکتها برای ترغیب به خرید، مشارکت و ایجاد تعهد و وفاداری به برند، باید برندهایشان را با دقت مدیریت نمایند. برای هدایت مصرفکنندگان و مشتریان به سمت وفاداری و تعهد به محصول، باید هویت برند دائماً در ذهن مصرفکننده تثبیت و یادآوری شود. صاحبان مشاغل، اغلب مبالغ بسیاری را خرج تبلیغات کرده تا مشتری را نسبت به برند آگاه کرده و یا برند را برای او یادآوری کنند. از این رو هویت برند یکی از مفاهیم مهم برند محسوب میشود که از طریق تبلیغات میتوان آن را تقویت نمود. برند بیهویت همانند درختی بیریشه است که هر آن ممکن است، زمین بخورد. هویت برند مفهومی پیچیده است که اهمیت آن انکارناپذیر است. هویت برند مسیر درست رسیدن به اهداف سازمانی را آشکار مینماید، که از طریق تبلیغات میتوان این مسیر را هموار کرد.
منبع: موسوی فرد، سید رضا .(1401). تبلیغات و برند با رویکرد بازاریابی دیجیتال، کرمانشاه، انتشارات کرمانشاه.
جهت آشنایی بیشتر در خصوص هوش مصنوعی و تبلیغات به مقاله «هوش مصنوعی، ناجی تبلیغات مدرن» مراجعه فرمایید.
دسته بندی:
برچسب ها:
دیدگاه مشتریان
دیدگاهشما لغو پاسخ
پستهای تصادفی
در دنیای امروز، جایی که بیشتر فعالیتها به سمت آنلاین شدن پیش میروند، تبلیغات…
زمان مطالعه 3 دقیقه
انتشار کتاب، رویای بسیاری از نویسندگان است. اما این مسیر، پر از چالشها و…
زمان مطالعه 2 دقیقه
در این مقاله، به بررسی تفاوت بین دو مفهوم مهم در تولید محتوای مکتوب،…
زمان مطالعه 2 دقیقه
در دنیای پرشتاب امروز، تکنولوژی بلاکچین و ظهور ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین و اتریوم،…
زمان مطالعه 4 دقیقه
روششناسی پژوهش، شالودهی هر تحقیق علمی است. اگر روش درست انتخاب نشود، نتایج تحقیق…
زمان مطالعه 4 دقیقه
چرا کتابخوانی و خرید کتاب بهترین سرمایهگذاری برای ذهن شماست؟ در دنیای پرسرعت امروز،…
زمان مطالعه 2 دقیقه
مقدمه زندگی هر فرد شامل رویدادهای پیشبینینشده است که میتواند تأثیرات جدی بر سلامت…
زمان مطالعه 2 دقیقه
آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چگونه دانشمندان میتوانند با قطعیت…
زمان مطالعه 4 دقیقه
یادگیری یک زبان جدید همیشه چالشبرانگیز و نیازمند زمان و تلاش فراوان بوده است.…
زمان مطالعه 5 دقیقه
استفاده از آسانسور به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. اما…
زمان مطالعه 3 دقیقه
0